Sinds Avast bekend heeft gemaakt in gesprek te zijn met NortonLifeLock over een volledige overname is de vraag: waarom? Waarom wil een bedrijf $8 miljard uitgeven voor een concurrent die veel meer klanten heeft? Het blijkt dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn.
Avast claimt ruim 400 miljoen actieve gebruikers te hebben. Het merendeel daarvan heeft een gratis abonnement. Daarom is de omzet van het bedrijf niet zo heel erg groot. NortonLifeLock heeft minder dan een kwart van het aantal klanten. Mogelijk gaat het hierbij juist wel vooral om betalende gebruikers.
Upselling
De eerste gedachte is dan ook dat een hele grote database met prospects voor upselling gekocht gaat worden. Het zijn leads waarmee men mag (!) communiceren. Omgerekend is elke lead minder dan $20. Ook al zijn dat vooral endusers, die prijs is niet zo eens extreem hoog.
Expertise
Een andere optie is dat de techniek van de Tsjechen superieur is aan dat van de Amerikanen. Daar kan menigeen zich wel wat bij voorstellen. In plaats van zelf blijven sleutelen, gewoon een beter motorblok monteren en doorgaan.
Inzicht
De derde mogelijkheid is dat NortonLifeLock inziet dat het eigen bereik veel te gering is om echt op de hoogte te blijven van aanvallen, bedreigingen en dergelijke. Avast heeft door het bereik van +400 miljoen actieve installaties natuurlijk zovele meer inzicht, waarschijnlijk zijn er buiten MS Defender maar weinig AV pakketten die dat kunnen evenaren of overtreffen.
Dit zijn de drie valide redenen die het meest genoemd zijn. Daarnaast kan er nog wel meer spelen. Veel minder is te lezen dat de markt moet krimpen in het aantal aanbieders omdat Windows steeds veiliger en completer wordt.